Voeding & vitaliteit voor atleten

Een aantal meerkampatleten uit de groep van Hidde Egbers zijn op maandag 20 november naar Eindhoven gereden om zich te verdiepen in vitaliteit en voeding. Daarvoor bezochten zij ex-top atlete Esther Akihary. Voedingsadvies in de topsport is een van haar specialiteiten. Als vitaliteitscoach en olympiër is zij zowel een consultant met jaren ervaring op het gebied van het geven van voedingsadviezen als een ervaringsdeskundige wanneer het gaat over beter presteren door middel van de juiste voeding.

We begaven ons deze ochtend naar het SX-gebouw. Een inspirerend centrum voor sport, marketing en media. Bij binnenkomt werden we begeleid naar de Redbull racing ruimte. Een ruimte volledig in het teken van Redbull racing met helmen, een voorvleugel en andere zaken van de formule-1.

Insteek van deze dag is dat de atleten meer te weten komen over de nut en noodzaak van de juiste voeding en dat zij uiteindelijk zelf aan de slag kunnen gaan met een individueel voedingsschema.voeding1.2_1.png

Vele vragen van de atleten kwamen naar voren o.a.:

  • Wat kan je het beste voor-, tijdens en na een training eten en drinken?
  • Welke voedingsmiddelen neem je als sprint, springt, werpt of loopt?
  • Wat kan ik eten op de dag van een wedstrijd (bijv. 400-800-1500m), om misselijkheid te voorkomen?

De atleten werden meegenomen in vele onderwerpen waarvan de volgende uitgebreid zijn besproken:

  1. Basisvoeding (zorg er eerst voor dat je dit op orde hebt, welke voedingsmiddelen kan je het beste tot je nemen en in welke volgorde kan je dat het beste doen?)
  2. Sport specifieke voeding (bijv. home made sportrepen)
  3. Supplementen (wat past bij welke leeftijd en wanneer neem je een supplement)

Hierbij nog een aantal tips/adviezen: Hydratatie is ontzettend belangrijk

Voor de training Zorg ervoor dat je voldoende drinkt voor je trainingen.

Tijdens de training Zorg ervoor dat je tijdens de training voldoende drinkt. Graag een bidon met water en een bidon met sportdrank. Tijdens lichte trainingen is een sponsje met siroop ook voldoende.

Na de training Na je laatste training dien je altijd je eiwitvoorraad op pijl te brengen. Veel blessures kan je voorkomen door de juiste voeding tot je te nemen. Mede namens Topsport Gelderland werd deze zeer geslaagde dag mogelijk gemaakt.

Nieuws Overzicht